ایمپلنت دندان، لمینت دندان، جراحی لثه و هرآنچه که در باره دندانپزشکی لازم است بدانید

ایمپلنت کاشت دندان، کاشت دندان های مصنوعی، کاشت دندان ثابت

ایمپلنت دندان، لمینت دندان، جراحی لثه و هرآنچه که در باره دندانپزشکی لازم است بدانید

ایمپلنت کاشت دندان، کاشت دندان های مصنوعی، کاشت دندان ثابت

شرایط ایمپلنت فوری دندان

 

احتمالا با خواندن این مقاله این سوال برای شما پیش می آید که بهترین زمان ایمپلنت فوری چه موقع می باشد. پاسخ به این سوال برای هر فرد متفاوت می باشد و با توجه به بررسی وضعیت هر شخص مشخص می گردد. از عوامل تشخیص این امر میتوان به تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک اشاره کرد. اطلاعات مورد نیاز استخوان از طریق بررسی عکس اشعه ایکس فک یا سی تی اسکن استخوان (cbct) به دست می آید. از طریق عکس cbct جراح ایمپلنت، ناحیه مناسب کاشت ایمپلنت فوری را مشخص می کند.



از مهمترین عامل موثر در موفقیت ایمپلنت دندان، نحوه کاشت آن می باشد. بهترین شیوه کاشت ایمپلنت دندان، کاشت به محض کشیدن دندان می باشد. در این صورت حفره های استخوانی در اطراف دندان موجب سهولت و سرعت بخشیدن به کاشت ایمپلنت می شوند.

منبع: سایت ایمپلنت دندان

عوامل مستعد کننده عفونت ایمپلنت دندان

عوامل زیر احتمال عفونت را افزایش می دهد:

 

√ بیماری لثه:

عفونت و بیماری لثه می تواند باعث تحلیل لثه و ناموفق بودن کاشت ایمپلنت دندان گردد.

 

√ استعمال دخانیات:

سیگار کشیدن سبب محدود شدن جریان خون در لثه ها و خشکی دهان میگردد که این دو منجر به افزایش باکتری و در نهایت عفونت ناحیه می شود.

 

√ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان از عوارضی چون بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

 

منبع: https://implantdandan.com/%d8%b9%d9%81%d9%88%d9%86%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85%d8%8c-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d9%85/

 

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت ریشه‌ای شکل

این نوع ایمپلنت دندان رایج ترین نوع کاشت ایمپلنت می باشد که تمامی افراد می توانند این نوع ایمپلنت را بکارند. یه ایمپلنت ریشه‌ای شکل یا اصطلاحا درون استخوانی یا درون ریشه ای نیز نامیده می شوند، به این معنی که این نوع در استخوان قرار می گیرند. این مدل شبیه پیچ ضخیم یا مخروط است و دارای پهنا و طول متفاوت است. برای آن که این نوع ایمپلنت با موفقیت کار گذاشته شود، نیاز به ایجاد عمق و عرض کافی در استخوان برای فراهم کردن پایه مطمئن برای آن است. دندانپزشک شما درباره نوع مناسب برای استفاده بر اساس کیفیت استخوان فک و نوع روکش دندان، پل یا دندان مصنوعی که قرار است بر روی آن قرار بگیرد تصمیم گیری خواهد کرد.


 


ایمپلنت چارچوب راموس

این نوع ایمپلنت را در صورتی می توان استفاده کرد که استخوان فک پایین برای استفاده از ایمپلنت دندان ریشه ای شکل بسیار نازک باشد یا این قصد را داشته باشید که از ایمپلنت ساب پریواستیل استفاده کنید. این مدل دارای چارچوب راموس در گوشه عقب استخوان فک در دهان (یعنی نزدیک دندان عقل) و نزدیک چانه قرار خواهد گرفت. هنگامی که در آن بخش گذاشته شد و بافت اطراف آن ترمیم شود، یک میله فلزی نازک در اطراف بالای لثه قابل دیدن خواهد بود. دندان های مصنوعی در ادامه به صورتی ساخته می شوند که متناسب با این میله باشند. این نوع ایمپلنت از شکستگی فک جلوگیری می کند.

منبع:www.implantdandan.com

لمینت دندان چیست؟


در کشور و در فرهنگ ما مسئله زیبایی صورت بسیار حائز اهمیت است. یکی از مسائلی که امروزه در بحث زیبایی دندان ها زیاد به آن پرداخته می شود مسئله لمینت دندان است. لمینت در واقع یک لایه بسیار نازک سرامیکی و یا کامپوزیتی است که روی سطح جلویی دندانها چسبانده می شود. کاربرد لمینت ها شامل اصلاح بدشکلی، بدرنگی، شکستگی، ترک خوردگی، کجی دندان ها و نیز برطرف کردن فاصله بین دندانها می باشد.

گاهی دیده می شود که از این درمان به عنوان جایگزینی برای درمان ارتودنسی و مرتب نشان دادن دندان ها استفاده می شود، در حالی که لمینت جایگزین مناسبی برای درمان ارتودنسی نیست. زیرا برای لمینت کردن دندان های نامرتب بعضی از دندان ها باید زیاد تراش داده شوند و همین امر در مواردی موجب به عصب رسیدن دندان تراش خورده می شود. پس حتما پیش از اقدام برای انجام لمینت، دندان ها میبایست در جای اصلی خود قرار گیرند.


آیا لامینت دندان چاره ی تمام مشکلات طراحی لبخند است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، مجموعه ی یک لبخند زیبا نیازمند هماهنگی لثه ، ظاهر، اندازه، رنگ و موقعیت دندان ها نسبت به لب ها و صورت فرد است. در بسیاری از موارد جراحی های استاتیک لثه جزئی از طراحی لبخند زیباست و در بعضی موارد نیازمند درمان ارتودنسی و یا ترکیبی از درمان ارتودنسی و لمینت هستیم.

 

موارد استفاده از درمان لمینت دندان

شاید درمان لمینت، برای همه مناسب نباشد و سبب مشکلات بسیار بیشتری برای فرد شود بنابراین پیش از انجام لمینت لازم است تا به توصیه دندانپزشک خود توجه نموده و بهترین درمان را انتخاب نمایید. در ادامه برخی مشکلات که با درمان لمینت قابل اصلاح بوده ذکر شده است.

افرادی که مینای دندان کافی دارند و شکل و فرم و ساختار دندان‌هایشان نیاز به اصلاح دارد.

اصلاح چرخش دندان‌ها، نامنظمی مختصر در دندان‌ها

بستن فاصله بین دندان‌ها

تغییر رنگ دندان به رنگ‌های بسیار روشن

تغییر رنگ های مقاوم به بلیچینگ

مصرف برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک های خانواده تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. مخصوصا اگر در سن کمتر از 8 سالگی مصرف شده باشند .

برخی بزرگسالان هم که در سن بالاتر از ماینوسایکلین طولانی مدت برای درمان جوش (آکنه) استفاده می کنند، ممکن است خاکستری شدن دندان ها را مشاهده کنند. معمولا این دسته از تغییر رنگ ها به خوبی به بلیچینگ (سفید کردن دندان ) پاسخ نمی دهد و برای درمان نیاز به لمینت دندان یا کامپوزیت دندان دارند .

ایمپلنت فوری توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران


ایمپلنت فوری یکروزه:

در این روش ایمپلنت بلافاصله پس از عمل جراحی خارج کردن دندان، داخل ساکت دندان جایگذاری می شود تا عمل جوش خوردن استخوان با ایمپلنت صورت بگیرد و در این روش  پس از جراحی ایمپلنت،در همان روز تاج موقتی روی ایمپلنت  قرار داده می شود و در مدت جوش خوردن استخوان باقی می ماند که زیبایی لبخند با این روکش موقت از روز اول جراحی تامین میشود. سپس در پایان دوره التیام یا جوش خوردن، دندان موقتی با تاج دائمی جایگزین می شود.در این روش ( ایمپلنت فوری) بیمار هیچ روزی بدون دندان نمی ماند.

ایمپلنت فوری

 

در روش معمولی کاشت ایمپلنت دندان  پس از کشیدن دندان باید موقتاً از دندان مصنوعی یا بریج دندان استفاده کنید و یا حتی جای آن را خالی بگذارید تا زمانی که محل کشیدن دندان التیام پیدا کند. سپس پایه ایمپلنت در استخوان فک کاشته می‌شود و باز هم باید چند ماه منتظر بمانید تا زمانی که ایمپلنت دندان  آماده دریافت روکش شود. بنابراین ممکن است چهار تا شش ماه جای دندانتان خالی بماند و نتوانید از ایمپلنت خود استفاده کنید. اما با روش کاشت ایمپلنت فوری دندان توسط متخصص ایمپلنت در تهران این محدودیت‌ها برطرف شده است. به این معنی که پس از کشیدن دندان می‌توانید بلافاصله ایمپلنت کاشت و در همان جلسه روکش موقتی بر روی آن نصب کنید.

منبع: سایت ایمپلنت دندان