|

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، روشی است برای سفید و جذاب کردن دندان ها. به طور کلی لمینت روکش نازکی است که عموما همرنگ دندان ها و حتی سفیدتر می باشد، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی می شود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. به طور کلی لمینت به دو دسته تقسیم می شود: لمینیت سرامیکی و ونیرکامپوزیت.

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، روشی است برای سفید و جذاب کردن دندان ها. به طور کلی لمینت روکش نازکی است که عموما همرنگ دندان ها و حتی سفیدتر می باشد، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی می شود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. به طور کلی لمینت به دو دسته تقسیم می شود: لمینیت سرامیکی و ونیرکامپوزیت.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

 

انواع لمینت دندان

همانطور که اشاره کردیم لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا ۵/۰ میلی متر است) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی می توان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین شما می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می شود بهره بگیرید.

 

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در اکثر موارد نیاز به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب توسط افراد است. به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

 

کاربرد لمینت چیست؟

معمولا لمینت (سرامیکی و کامپوزیتی) برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود. وضعیت دندان ها، هزینه ای که برای درمان در نظر گرفته اید و در نهایت تشخیص پزشک نوع درمان را مشخص خواهد کرد. برخی از کاربردهای لمینت:

  1. شکستگی دندان

  2. بدرنگی دندان

  3. ترک خوردگی

  4. کجی و بدشکلی دندان

  5. جایگزین ارتودنس

 

لمینت بدون تراش چیست؟

برای نصب برخی از انواع لمینت ها لازم است که مینای دندان به مقدار کمی تراش بخورد. اما برای نصب لمینتی مانند لومینیرز که از نازک ترین نوع لمینت می باشد، مینای دندان به هیچ وجه تراش نمی خورد. این لمینت ها ضخامت و وزن پایینی دارند اما در عین حال استحکام و مقاومت بالایی دارند و مناسب افرادی است که می خواهند مینای دندانشان دست نخورده باقی بماند.

 

مزایا لمینت دندان چیست؟

  1. اصلاح طرح لبخند

  2. کم تهاجمی بودن لمینت

  3. مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ

  4. طبیعی بودن ظاهر لمینت

 

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از لمینت کامپوزیتی است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینت نسبت به کامپوزیت تراشیده شدن دندان است. لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود و سپس بر روی دندان چسبانده می شود. در حالیکه کامپوزیت در مطب دندانپزشکی روی دندان فرم داده می شود.

 

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت بستگی به میزان و نوع مواد به کار رفته، مقدار تغییرات مورد نظر، تجربه و تخصص دندانپزشک دارد. لمینت در زمره اقدامات زیبایی محسوب می‌شود و مشمول خدمات بیمه‌ای نیست. معمولا قیمت لمینت دندان در سال 1401 در دندانپزشکی های شهر تهران در حدود چهار میلیون تومان به بالا برای هر دندان می باشد. برای تعیین بهتر و دقیق‌تر هزینه‌ها بهتر است با ما تماس بگیرید.

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از ایمپلنت ، لمینت ، کامپوزیت، بلیچینگ دندان و ... با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد. همچنین کلیه خدمات و درمان های زیبایی مانند لمینت دندان با بهره گیری از پیشرفته ترین متد ها و روش های درمانی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88082941 و 86128996 تماس بگیرید. و یا از طریق لینک زیر در واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

 

 

منبع سایت دکتر ابراهیم گل

https://drebrahimgol.com

 

برچسب ها : لمینت دندان,طراحی لبخند,کامپوزیت دندان,بلیچینگ دندان,دندانپزشک زیبایی,متخصص لمینت,دکتر ابراهیم گل

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها